
Podejście Davisa® do Autyzmu
Celem tego Programu jest ułatwienie osobom w spektrum autyzmu zrozumienia podstawowych pojęć życiowych i umiejętności samoregulacji, które zostały pominięte, zablokowane lub ograniczone ze względu na cechy autystyczne; budowanie podstaw do rozwoju osobistego i społecznego pozwalającego na pełniejsze uczestnictwo w życiu, które wybiorą.
Wiek: od 8 roku życia
Długość programu: zazwyczaj 60-90 godzin (zależy od klienta).

Opis Programu
Doświadczony trener pracuje indywidualnie z każdym klientem i jego osobą wspierającą, więc Program jest realizowany w ich tempie, zgodnie z ich potrzebami i celami.
Program składa się z czterech części:
-
Indywidualizacja - faza wstępna, w której nacisk kładziony jest na samoregulację i harmonizację sieci neuronowych.
-
Budowa tożsamości - seria podstawowych pojęć jest tworzona z plasteliny, a następnie wprowadzana w użycie w indywidualnym środowisku i codziennym życiu.
-
Integracja społeczna, która ułatwia zbudowanie świadomości społecznej poprzez badanie różnych typów relacji i zachowań wobec innych ludzi oraz rozpoznawanie emocji.


Wyniki programu
Oto niektóre z najczęstszych pozytywnych i trwałych zmian, które zaobserwowano:
-
Zmniejszenie ogólnego niepokoju
-
Większe poczucie własnej wartości
-
Zmniejszenie objawów przeciążenia sensorycznego
-
Rzadsze lub mniej intensywne trudne stany emocjonalne
-
Większa zdolność do radzenia sobie ze zmianami
-
Większa chęć do próbowania nowych rzeczy
-
Większa zdolność do wprowadzania pozytywnych zmian
-
Większa zdolność do uczestniczenia w codziennych czynnościach i dbania o porządek
-
Lepsze umiejętności w obszarze komunikacji interpersonalnej
-
Mniejszy lęk społeczny
-
Lepsza zdolność do nawiązywania i utrzymywania relacji z innymi
-
Zwiększona motywacja
-
Przyjmowanie większej odpowiedzialności.

Formy Programu
Program indywidualny
Trener pracuje indywidualnie z klientem przez cały program. Zachęcamy bliskie osoby z otoczenia klienta do jak największego zaangażowania w program i współpracy w celu szybszej i bardziej skutecznej integracji ze środowiskiem domowym/szkolnym/zawodowym. Nie chodzi tu o naukę ani powtarzanie ćwiczeń w domu; prosimy raczej o omawianie i wprowadzanie nowych koncepcji w życie w formie zabawy. Z doświadczenia wiemy, że program najczęściej trwa dwa pełne tygodnie (około 60 godzin). Klienci często preferują tę opcję, ponieważ większość pracy odbywa się z trenerem, a mniej jest zadań do wykonania w domu.
Program z opiekunem
Trener przeprowadza klienta przez początkową część programu, a następnie pracuje z osobą wspierającą, która z kolei w domu wdraża program z klientem. Potrzeba około 100 godzin, aby przeprowadzić klienta przez materiał w domu. Ta opcja programu została przygotowana dla klientów, którzy nie mogą pracować z kimś innym niż ich osoba wspierająca, lub tych, którzy potrzebują programu rozłożonego na dłuższy czas.

Program rozwija
Według najnowszych odkryć z dziedziny neurologi, mózg - niezależnie od tego, czy jest neurotypowy czy nie - jest zdolny do tworzenia nowych sieci neuronowych, gdy ma zapewnione odpowiednie warunki i ścieżki do rozwoju. Osoby w spektrum autyzmu mogą rozwijać się w niespodziewany sposób , jeśli dostarczy się im brakujące elementy.
Nasze programy uczą, jak systematycznie uzupełniać częściowe lub całkowite braki w rozwoju. Przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności odbywa się na bazie wcześniejszego zrozumienia i doświadczenia klienta, przy jednoczesnym stawianiu fundamentów dla kolejnego elementu. To tworzy solidne podstawy do dalszego rozwoju w kierunku:
-
Świadomości samego siebie
-
Trwałego skupienia uwagi
-
Regulacji emocjonalnej
-
Motywacji
-
Socjalizacji
-
Samodzielnego rozwiązywania problemów
-
Akceptacji zmian
-
Poznania oczekiwań społecznych.
-
Rozpoznawania emocji