Symptomy
według Ronalda D. Davisa
Większość osób dyslektycznych, niezależnie od wieku, wykazuje ok. 10 lub więcej, z niżej wymienionych cech lub zachowań:
(cechy te mogą zmieniać się z dnia na dzień lub z minuty na minutę; najbardziej stałą rzeczą dotyczącą dyslektyków jest ich niestałość)
-
błyskotliwy, bardzo inteligentny, elokwentny, ale nie potrafiący czytać, pisać oraz literować
-
przez nauczycieli i otoczenie często uważany za leniwego, mało zdolnego, nieuważnego, niedojrzałego, „starającego się niewystarczająco” lub sprawiającego problemy wychowawcze
-
jego problemy z nauką nie są na tyle poważne, by otrzymać dodatkową pomoc ze szkoły
-
wykazuje się wysoką inteligencją emocjonalną, która nie jest przedmiotem egzaminów
-
zwykle zdaje świetnie egzaminy ustne, ale nie pisemne
-
czuje się mniej inteligentny niż inni, ma kiepską samoocenę, ukrywa słabość wykorzystując bardzo pomysłowe strategie
-
łatwo wpada we frustrację i gniew w czasie czytania podręczników lub w sytuacjach, gdy bywa odpytywany z przeczytanego tekstu
-
jest utalentowany w dziedzinach: aktorstwo, muzyka, sport, mechanika, sprzedaż, biznes, projektowanie, budownictwo i inżynieria
-
wydaje się być zamyślony, może być typem marzyciela, łatwo traci poczucie czasu, ma trudności z koncentracją uwagi
-
uczy się najlepiej poprzez działania manualne, demonstracje, eksperymenty, obserwacje oraz pomoce wizualne
Widzenie, czytanie i literowanie:
-
narzeka na zawroty głowy, bóle głowy lub bóle brzucha podczas czytania
-
odczuwa zmieszanie związane z literami, cyframi, słowami, kolejnością lub podczas wypowiedzi ustnych
-
w czasie czytania lub pisania stosuje powtórzenia, dodaje nieistniejące litery lub słowa, przestawia, omija, zamienia oraz przekręca litery, cyfry, słowa
-
skarży się na uczucie lub widzenie nie istniejącego ruchu podczas czytania
-
może mieć świetny wzrok i spostrzegawczość lub odwrotnie – brak głębszej percepcji wzrokowej
-
czyta kilkakrotnie ten sam tekst ze słabym rozumieniem
-
literuje fonetycznie i niekonsekwentnie
Mowa i słuch:
-
może przejawiać nadwrażliwość na bodźce słuchowe, słyszeć słowa, które nie zostały powiedziane lub zniekształcać to, co zostało powiedziane, łatwo rozpraszają go bodźce słuchowe
-
ma trudności ze znalezieniem odpowiednich słów, by wyrazić to, co chce powiedzieć
-
mówi w mało precyzyjny, lakoniczny sposób
-
może mówić w sposób przerywany, nie kończyć zdań, jąkać się pod wpływem stresu, wymawiać dłuższe słowa w sposób nieprawidłowy lub przestawiać zdania, słowa lub sylaby
Pisanie i zdolności motoryczne:
-
miewa problemy z pisaniem i odwzorowywaniem tekstu, może trzymać długopis w niewłaściwy sposób, pismo może być nieczytelne, a te same litery różnią się od siebie
-
może przejawiać pewną niezdarność, mieć nieskoordynowane ruchy (np. być słaby w grze w piłkę oraz innych grach grupowych)
-
miewa skłonności do choroby lokomocyjnej
-
może być leworęczny, oburęczny oraz często mylić lewą i prawą stronę oraz „pod” i „nad”
Matematyka i zarządzanie czasem:
-
może mieć trudności z określeniem czasu i zarządzaniem nim oraz trudności z punktualnością
-
może mieć trudności z przyswajaniem informacji w określonej kolejności oraz z wykonywaniem zadań, wymagających określonej kolejności czynności
-
pomaga sobie liczeniem na palcach lub innymi „sposobami”, często zna prawidłową odpowiedź, lecz nie potrafi rozpisać jej w postaci równania
-
może mieć trudności w liczeniu przedmiotów lub posługiwaniu się pieniędzmi
-
potrafi rozwiązywać proste równania, ale nie udaje mu się rozwiązywać zadań z treścią; nie daje sobie rady z wyższą matematyką
Pamięć i procesy poznawcze:
-
świetna pamięć długotrwała zdarzeń, miejsc i twarzy
-
kiepska pamięć do kolejności faktów i informacji, których sam nie doświadczył
-
w przetwarzaniu informacji posługuje się przede wszystkim obrazami i uczuciami, a nie dźwiękami i słowami (nie “słyszy” własnych myśli)
Zachowanie, zdrowie, rozwój i osobowość:
-
może przejawiać skłonności do nieporządku lub do przesadnego uporządkowania
-
może być klasowym klownem, sprawiać problemy wychowawcze lub odwrotnie – być bardzo zamknięty w sobie
-
niektóre etapy rozwojowe (takie jak mówienie, raczkowanie, chodzenie, zawiązywanie sznurowadeł) mogą u niego wystąpić dużo wcześniej lub dużo później niż wskazują normy
-
może mieć skłonność do infekcji i alergii, przejawiać nadwrażliwość na jedzenie, dodatki i produkty chemiczne zawarte w pożywieniu
-
może spać bardzo głęboko lub bardzo płytko, może mieć skłonność do nocnego moczenia się (niezależnie od wieku)
-
może być bardzo odporny lub bardzo nieodporny na ból
-
ma silne poczucie sprawiedliwości, jest emocjonalnie wrażliwy
-
gdy jest pod wpływem stresu, presji czasu, jest zakłopotany lub chory, liczba popełnianych błędów wzrasta, a symptomy dysleksji są wyraźniejsze
Lista symptomów podana za zgodą Davis Dyslexia Association International.
Test for Dyslexia: 37 Common Traits
© 1992 by Ronald D. Davis, Reprinted with Permission