Opowiem jak minutnik stał się moim nowym przyjacielem !!!
Ten wizualny miernik świetnie pomaga moim klientom kontrolować i przewidywać upływ czasu.
Używam go, aby pomóc dzieciom planować czas, zarządzać nim i być bardziej świadomym tego, jak go wykorzystują np. podczas nauki.
Czy słyszeliście o Technice Pomodoro (Technika Pomidora), która jest bardzo prostym i skutecznym sposobem na zarządzanie czasem i uzyskanie większej produktywności?
Skąd ta śmieszna nazwa? W latach 80-tych XX wieku, Włoch Francesco Cirillo zainspirował się kuchennym minutnikiem w kształcie pomidora.
Metoda z powodzeniem używana jest w świecie biznesu, ale ja używam jej jako schematu, który dostosowuję do konkretnego klienta. Jest szczególnie przydatna osobom, dla których skupienie uwagi jest dużym wyzwaniem.
Technika Pomodoro w wielkim skrócie:
Pomodoro to jednostka czasu (np. 25 minut), którą zamierzasz pracować bez przerwy w skupieniu.
Ustawiasz minutnik na ustalony czas, włączasz go i skupiasz się na zaplanowanym zadaniu.
Gdy po pierwszym Pomodoro zadzwoni minutnik, masz czas na krótką przerwę (ok. 5 minut). Ustaw minutnik na 5 min. Wstań, przeciągnij się, zrób coś zupełnie nie związanego z zadaniem nad jakim pracowałeś.
Potem ustaw minutnik na drugie Pomodoro i drugą przerwę.
Po 4 Pomodoro zaplanuj dłuższą przerwę (ok. 15-20 minut).
Ważne dla pracy z dzieckiem:
Zaplanuj pracę przez okres czasu (jeden Pomodoro), który jest odpowiedni dla możliwości i wieku dziecka.
Dla osób z ADHA może to być początkowo tylko 3-5 minut. Łatwiej jest zrobić coś trudnego, gdy wiemy, że będziemy to robić przez określony czas, po którym nastąpi przerwa i odpoczynek.
Z czasem można stopniowo wydłużać Pomodoro (tylko nie przesadź!), dzięki czemu dziecko może po trochu zwiększać okresy pracy w skupieniu.
Ja staram się angażować klienta w decyzję czy już i o ile wydłużyć Pomodoro.
Korzyści:
Dzięki takiemu rozplanowaniu dziecko uczy się pracować produktywniej, a nie więcej!
Dzięki częstym zaplanowanym przerwom dziecko unika przepracowania i wypalenia.
Dzięki stopniowemu zwiększaniu Pomodoro dziecko wydłuża umiejętność pracy w skupieniu.
Dzięki zaangażowaniu w decyzję o długości Pomodoro, dziecko zyskuje poczucie kontroli, a co za tym idzie i odpowiedzialności za to co robi.
To tylko maleńka cząstka tego, co robimy podczas Programu Korekcji Dysleksji Davisa (adresowanego do osób z dysleksją, dysortografią, dysgrafią) czy Programu Opanowanie Uwagi Davisa (przeznaczonego dla osób z ADHA lub ADD).
Comments