Szukaj

Technika POMODORO - czy skupienie uwagi jest wyzwaniem?

Opowiem jak minutnik stał się moim nowym przyjacielem !!!

Ten wizualny miernik świetnie pomaga moim klientom kontrolować i przewidywać upływ czasu. Używam go, aby pomóc dzieciom planować czas, zarządzać nim i być bardziej świadomym tego, jak go wykorzystują np. podczas nauki.

Czy słyszeliście o Technice Pomodoro (Technika Pomidora), która jest bardzo prostym i skutecznym sposobem na zarządzanie czasem i uzyskanie większej produktywności?

Skąd ta śmieszna nazwa? W latach 80-tych XX wieku, Włoch Francesco Cirillo zainspirował się kuchennym minutnikiem w kształcie pomidora.

Metoda z powodzeniem używana jest w świecie biznesu, ale ja używam jej jako schematu, który dostosowuję do konkretnego klienta. Jest szczególnie przydatna osobom, dla których skupienie uwagi jest dużym wyzwaniem.


Technika Pomodoro w wielkim skrócie:

  • Pomodoro to jednostka czasu (np. 25 minut), którą zamierzasz pracować bez przerwy w skupieniu.

  • Ustawiasz minutnik na ustalony czas, włączasz go i skupiasz się na zaplanowanym zadaniu.

  • Gdy po pierwszym Pomodoro zadzwoni minutnik, masz czas na krótką przerwę (ok. 5 minut). Ustaw minutnik na 5 min. Wstań, przeciągnij się, zrób coś zupełnie nie związanego z zadaniem nad jakim pracowałeś.

  • Potem ustaw minutnik na drugie Pomodoro i drugą przerwę.

  • Po 4 Pomodoro zaplanuj dłuższą przerwę (ok. 15-20 minut).


Ważne dla pracy z dzieckiem:

  • Zaplanuj pracę przez okres czasu (jeden Pomodoro), który jest odpowiedni dla możliwości i wieku dziecka.

  • Dla osób z ADHA może to być początkowo tylko 3-5 minut. Łatwiej jest zrobić coś trudnego, gdy wiemy, że będziemy to robić przez określony czas, po którym nastąpi przerwa i odpoczynek.

  • Z czasem można stopniowo wydłużać Pomodoro (tylko nie przesadź!), dzięki czemu dziecko może po trochu zwiększać okresy pracy w skupieniu.

  • Ja staram się angażować klienta w decyzję czy już i o ile wydłużyć Pomodoro.


Korzyści:

  • Dzięki takiemu rozplanowaniu dziecko uczy się pracować produktywniej, a nie więcej!

  • Dzięki częstym zaplanowanym przerwom dziecko unika przepracowania i wypalenia.

  • Dzięki stopniowemu zwiększaniu Pomodoro dziecko wydłuża umiejętność pracy w skupieniu.

  • Dzięki zaangażowaniu w decyzję o długości Pomodoro, dziecko zyskuje poczucie kontroli, a co za tym idzie i odpowiedzialności za to co robi.


To tylko maleńka cząstka tego, co robimy podczas Programu Korekcji Dysleksji Davisa (adresowanego do osób z dysleksją, dysortografią, dysgrafią) czy Programu Opanowanie Uwagi Davisa (przeznaczonego dla osób z ADHA lub ADD).

Zapraszam!

12 wyświetleń